Vaarallista rakkautta jumalten saarella

Seikkailuja maailmalla -sarjan 7. teos vie Kreetalle, jota jumalten saareksi kutsutaan. Kirja on nuorten dekkari ja matkaseikkailu.

Lue lisää

Hieroglyfien salaisuus - nuorten seikkailukirja Egyptistä

Seikkailuja maailmalla -nuortenkirjasarjassa on julkaistu kuudes teos: Hieroglyfien salaisuus. Kirjan seikkailu vie Egyptiin, jossa Elsa ryhtyy selvittämään tuhansia vuosia vanhan faaraohaudan hieroglyfin arvoitusta. "Faarao Tutankhamon on kuuluisa hänen hautakammiostaan löy

Nuortenkirja Kielletyn kaupungin aarre

Seikkailuja maailmalla -nuortenkirjasarjan viides teos, joka vie Kiinan Pekingiin keisariajan jalanjäljille:

Lue lisää

Lossu-reitin alkupää

Reitti lähtee Kilpisjärvi-Skibotn -tieltä Didnu-joen voimalaitokselle johtavaa pientä sivutietä myöten. Kohta on noin 9 km Suomen rajalta (ei siis tullin kohdalta, vaan varsinaisen rajan kohdalta). Suomesta päin tultaessa tien vasemmalla puolella on pysäköintilevenne, johon mahtuu useitakin autoja.

Voimalaitokselle johtava tie lähtee tietysti vastakkaiselta puolelta eli Suomesta tultaessa maantien oikealle puolelle. Voimalaitostie on heti alkupäästään suljettu puomilla, joten sinne on turha autolla yrittää.

Kuva: Didnu-joen voimalaitokselle johtavan tien alkupää maantien varressa.

Vaellus kannattaa aloitta kävelemällä voimalaitoksen tietä aina voimalaitokselle saakka. Joissakin kartoissa ym on merkitty, että tieltä tulisi poiketa ennen voimalaitosta. Neuvomme on, että kävelkää tietä voimalaitokselle saakka. Sieltä lähtee polku eteenpäin. Voimalaitos on "miehittämätön" rakennelma.

Voimalaitokselta lähtee kaksikin polkua. Mielestämme kannattaa mennä vasemman puoleista, koska oikeanpuoleinen vie hieman harhaan.

Ohje: Mene aivan harmaan voimalaitosrakennelman viereen. Vasemman puoleinen polku lähtee aivan sen vierestä ja ylittää heti aluksi pienen "ojan/notkelman".

Kuva: Voimalaitostie nousee jonkin verran, mutta on tasainen ja hyvä kävellä. Tie lienee runsaan kilometrin mittainen.

Lossun reitin alkupuolisko on pääosin helppokulkuista. Jonkin verran on alas-ylös-kohtia, kun pieniä sivupuroja laskee Didnuun.

Yksi sivujoki (reittikartalla kohta 3) on hieman suurempi. Vähän veden aikana siitä pääsee yli kuivin kengin, mutta runsaamman veden aikana menee kahlaamiseksi. Ylityskohta on noin kilometrin päässä voimalaitokselta.

Ylityskohdassa monet kävelevät harhaan eli lähtevät liian pitkälle (oikealle) sivujokea seuraten. Kun saavutaan sivujoen äyräälle (useita metrejä jokea korkeammalle rantapenkereelle), niin oikea polku laskeutuu vasemmalle viistosti melko jyrkästi ylityskohtaan, mutta harhaan vievä - itse asiassa suurempi - polku jatkuu oikealle äyrästä myöten sivujoen suuntaan. Sinne ei siis pidä mennä. On laskeuduttava pienempää polkua joelle tasolle. Vähän veden aikana ylityskohdassa on kiviä, joita myöten pääsee kuivin jaloin yli. Myös aivan sivujoen alapäästä (juuri ennen sen yhtymistä Didnuun) sivujoki leviää tasapohjaiseksi ja sieltä pääsee vähän veden aikana pienempiä kiviä myöten kuivin jaloin yli.

Kuvat: Reitin alkupuoli on suurelta osin melko tasaista tunturiylänköä. Didnu laskettelee koskisena vastaan.