Vaarallista rakkautta jumalten saarella

Seikkailuja maailmalla -sarjan 7. teos vie Kreetalle, jota jumalten saareksi kutsutaan. Kirja on nuorten dekkari ja matkaseikkailu.

Lue lisää

Hieroglyfien salaisuus - nuorten seikkailukirja Egyptistä

Seikkailuja maailmalla -nuortenkirjasarjassa on julkaistu kuudes teos: Hieroglyfien salaisuus. Kirjan seikkailu vie Egyptiin, jossa Elsa ryhtyy selvittämään tuhansia vuosia vanhan faaraohaudan hieroglyfin arvoitusta. "Faarao Tutankhamon on kuuluisa hänen hautakammiostaan löy

Nuortenkirja Kielletyn kaupungin aarre

Seikkailuja maailmalla -nuortenkirjasarjan viides teos, joka vie Kiinan Pekingiin keisariajan jalanjäljille:

Lue lisää

Sivujoen ylitys

Polku seurailee Didnu-jokea, mutta ei aina aivan joen partaalla. Josku joki painuu kanjoniin ja vain pauhu kuuluu ja höyry nousee putouksista. Paikoin komeat putoukset näkyvät polullekin.

Jos aikoo kulkea Didnu-joen varren pääreittiä Lossuhyttalle ja Lossujärvelle, reitin puolivälin tienoilla on ylitettävä Didnun sivujoki Gahkkorjohka (reittikartalla kohta 4). Joki on yleensä aina ylitettävä kahlaamalla, joskin vähän veden aikana vettä on vain parikymmentä senttiä.

Ylityskohdassa monet kävelevät harhaan huomaamatta ylityskohtaa ja jatkavat sivujoen vartta. Tässä eräitä ohjeita, ettei niin tapahtuisi:

Tärkeää on huomata, että ylityskohdan luona Didnu yhtyy (vasemmalta) sivulta sivujokeensa eikä - kuten olisi normaalimpaa - päinvastoin. Didnu laskee sivujokeensa useana haarana - "suistona"-, osin pajupensaikon läpi. Ennen yhtymiskohtaa (siis alajuoksun puolella) Didnussa on suvantomaisia leventymä. Oheisessa kuvassa näkyy Didnun laskuhaaroja, Tällä kohtaa myös polku on lähellä jokea. Kun kulkija saapuu tälle kohdalle, ollaan lähellä ylityskohtaa.

Didnun ja sen sivujoen yhtymäkohdassa on kuvassa oleva suvanto, mutta sen muoto saattaa vaihdella veden korkeuden mukaan. Ainakin vähän veden aikana ylitys on helpointa heti suvannon oikeanpuoleista (itäreunaa) noudatellen.

Ainakin vähän veden aikana hyvä ylityskohta on heti "yhtymissuvannon" reunaa myöten. Sivujoen haarat ovat tässä matalia tasaisia sorapohjia, joista selviää jopa "paljain jaloin". Vastarannan puolella on hieman pajukkoa, mutta sen läpi menee "heikko" polku-ura, jos sen sattuu huomaamaan ja siitä on helppo kulkea vastapenkereelle.

Jos jatkaa sivujoen vartta pitemmälle, vastaan tulee laajempi suomainen pajukko.

Huom. (Väärä) polku jatkaa vahvana ohi ylityskohdan sivujoen vartta. Se on siis väärä suunta, jos aikoo seurata pääreittiä Lossuhyttalle.

Sivujoen ylityksen jälkeen oikea polku palaa vastarantaa myöten hetken matkaa "takaisinpäin" ja jatkaa sitten Didnun vartta lähes 90 asteen kulmassa entiseen kulkusuuntaan nähden.

Kuva: Näkymä kahlauspaikalle Lossun puolelta rantaa kuvattuna. Lossulle mentäessä yitys siis tapahtuu "katsojaan päin". Etualalla reunimmainen (idän puoleisin) Didnun "suiston" pikkuhaaroista laskee sivujokeen pajukon läpi.